V lekci Divoké zvíře z knížky Dobrý svět si děti vyzkouší mimo jiné dokončení tajemného příběhu.
Soubor lekcí konzultantky Niny Rutové provází knihou Já se nechtěl stěhovat a hlouběji se přitom zabývá tématy, jako je šikana ve třídě a postoj dětí v klubu či školní třídě k dětem, které jsou na okraji.
Lekce, která pracuje s kapitolou knihy Dobrý svět, se zabývá často opomíjeným tématem „stáří“. Děti se budou učit T-graf, myšlenkovou mapu a v závěru napíšou krátký vlastní text.
Lekce z knihy Dětský zvěřinec: Sedm statečných modrých velryb zaměřená na seznámení dětí se strategií hledání souvislostí na úrovni „text a svět“.
Lekce pracuje s knihou Dítě je dítě, kterou je možné přečíst za jedno setkání. Děti se v ní seznamují se čtenářskými strategiemi.
Dobrodružná lekce, při níž děti prožívají příběh z knihy Velké dobrodružství Pepíka Střechy a jeho kamarádky Elzevíry. Po jejím skončení si nejeden žák půjčí knihu domů, aby zjistil, jak příběh dopadl.
Lekce vhodná pro předčtenáře a začínající čtenáře. Na krátkém a bohatě ilustrovaném příběhu v knížce „Skříp, škráb, píp a žbluňk“ si děti zkusí předvídat a v průběhu čtení porovnávají své prožitky s tím, co zažíval hlavní hrdina příběhu – malý žabák Jeroným. Celou knihu snadno přečteme během jedné klubové lekce.
Naučme se poznat kvalitní potraviny podle informací na obalu. Lekce Čokoláda ukáže, jak na to.
Čtenářská lekce vznikla vlastně trochu náhodou. Dělali jsme s dětmi v rámci klubu velmi oblíbeného komisaře Vrťapku a jednou z kapitol, které jsme četli – a děti zaujala – byl případ, který se odehrával v době ledové. Děti znají toto období z filmu a měly zájem dozvědět se něco více. Příští klub byl tedy z doby ledové. Protože jsme ale také cítili potřebu, aby se v klubu zas po čase objevila beletrie, hledali jsme vhodnou knihu a objevili jsme Prapsi. Popis lekce si stáhněte zde. Fotky, které dokumentují naší práci si prohlédněte zde. Zde je vám k dispozici upravený text k předčítání.
Pidilidi je kniha spíše pro samostatné čtenáře. Lekce může sloužit jako ochutnávka ke čtení a děti se v ní současně učí pracovat s informacemi, které jim text poskytuje, procvičovat čtenářskou strategii vizualizace. Na závěr lekce si děti zahrají hru „Co kdyby…“ a k tomu napíšou i svůj vlastní text.
Jako ty! Lekce o neobvyklém přátelství určená spíše pro mladší čtenáře, v níž děti předvídají další vývoj příběhu, pomocí návodných otázek se zabývají jeho hlubším významem a v závěru si povídají o tom, jakého přítele potřebují ony samy.
Lekce pracující s audionahrávkou knihy Tři tatínci a maminka zaměřená na předvídání a propojení s vlastním životem.
Lekce, v níž děti nejen předvídají, ale zabývají se i strukturou příběhu a porovnávají znaky lidové a umělé pohádky. Aktivity se tentokrát netýkají čtení, ale poslechu audioknihy Autopohádky.
Lekce pracuje s obrázky příběhu o Kanafáskovi – děti samy vytvářejí text, který by se mohl k obrázku hodit. Následně porovnávají svůj výtvor se skutečným příběhem a díky tomu se zábavnou formou učí, že každý příběh má nějakou strukturu.
Lekce vhodná pro mladší klubové děti – v průběhu lekce děti společně přečtou celou knihu Kde zůstal medvídek Bobík?, předvídají pokračování příběhu a propojují to, co se stalo v knize, se svou vlastní zkušeností.
Popis lekce, kterou slánský klub převzal z webu www.ctenarska-gramotnost.cz, doplněná inspirativními fotografiemi.
Audiolekce vycházející z audioknihy Autopohádky, v níž děti nejen předvídají, ale zabývají se i strukturou příběhu a porovnávají znaky lidové a umělé pohádky. Aktivity se tentokrát netýkají čtení, ale poslechu.
Stručný popis velmi úspěšné lekce zaměřené na získávání faktografických informací z textu, které je propojeno s hledáním znaku nonsensu. V závěru lekce si děti vyzkoušejí vlastní tvorbu nonsensu. Lekce je cenným příspěvkem k rozvoji fantazie děti. Popis obsahuje reflexi autorky.
Samostatné aktivity inspirované dětskými básnickými knihami umožní dětem poznat básničky a vyzkoušet si řadu her a hříček s verši, doplňovačky, říkadla, rozpočitadla, pohybové hry, apod. Děti tak mohou zakusit, že básně a práce s nimi nemusí být nudnou záležitostí, ale činností, která spojuje čtení, zábavu i poznání. Vyzkouší si i vytváření vlastního rýmu. Aktivity pro Vás s klubovými dětmi vyzkoušely a zaznamenaly Martina Dordová a Markéta Kubíčková ze čtenářského klubu v Havířově při ZŠ M. Pujmanové. Máte-li zájem využít některý z představených pracovních materiálů, ozvěte se nám. Wordovou podobu dokumentu nevyvěšujeme ke stažení, protože má příliš velký objem dat.
Vstupte do tajemné země Terabithia v lekci regionální koordinátorky Míši Němcové. Modifikace lekce pro práci s dětmi se SVP.
Kluby v Hlavečníku se věnovaly vzniku knihy. Nechte se inspirovat jejich lekcí a poslechněte si i krátký zvukový komentář.
Zavzpomínejte na prázdniny a vydejte se na cestu s doktorem Rackem. Po této lekci metodičky Ireny Polákové sáhněte mimo jiné také proto, že je obohacena o náměty aktivit pro práci s dětmi s předpokládanou či diagnostikovanou dyslexií z pera Zbyňka Němce.
Lekce Míši Hlaváčové dětem umožní vstoupit do obrovské broskve. Je obohacena o aktivity pro práci s dětmi s poruchami školních dovedností.
Čtenářský průvodce knihou z nakladatelství Thovt, která je už autorkou přímo určena k tomu, aby si ji četli spolu s dětmi i dospělí. Jaký je vlastně Lukáškův kamarád – je to strašlivý drak, jak ho známe z českých pohádek? Nebo drak přátelský? Samotný název už ledacos napoví. Děti se věnují v lekci hlavně charakteristice postav a předvídání dalšího děje.
Ne všechny děti se dostanou do Prahy tak často, aby se mohly seznámit s významnými památkami. Prostřednictvím lekce se děti seznámí se zajímavou knihou a zároveň si procvičí předvídání z obrázků a zaměří se na postavu s hrdinou knížky.
Co můžeme od draka očekávat? Co vlastně dělá v dětském zvěřinci? Lekce z knihy Dětský zvěřinec může být zaměřena na celou řadu čtenářských dovedností. Je již na vedoucím klubu, který z nabízených směrů vedení lekce si vybere. Základní linií lekce je předvídání, rozšířeno může být o nácvik kladení otázek či shrnování textu.
Krátká lekce zaměřená na práci s klubovou knihou Medvídek Lup (PDF, DOC) a jeho kamarádi proběhla v rámci předposledního klubu Hříbata v ZŠ Hlavečník, tedy prázdniny byly už za dveřmi. Téma klubu bylo proto prázdninově dobrodružné – Indiáni. Děti při ní vytvářejí příběh pomocí komiksových obrázků a samy vymýšlejí text k jednotlivým okénkům. Následně svou variantu porovnají s původním příběhem. Děti se učí struktuře příběhu.
Medvídka Pú všichni známe a obvykle ho máme rádi. Pro děti však často bývá těžký. Lekce kolegyň ze ZŠ Hlavečník nás čtením provází pomocí mapy příběhu – jednoduché a velmi účinné pomůcky.
Trápí něco tygra? Nebo tygr někoho trápí? A koho? Krátká lekce postavená na společném čtení zkrácené verze první kapitoly knihy Tygří trápení. Děti se jejím prostřednictvím seznámí se tygří rodinkou ze ZOO i s jednou skutečnou lidskou rodinkou z Prahy. Pokud je vyprávění zaujme, mohou v četbě pokračovat již samostatně.
Itamar by rád dostal dopis, neví ale, co s tím. Vyzkoušejte společně s dětmi lekci zaměřenou na předvídání i vyjádření emocí hlavní postavy, případně emocí mladých čtenářů. Další ze zajímavých příběhů z knihy Pohádky pro Itamara a Rut izraelského autora. Procvičte si práci s klíčovými slovy (PDF, DOC) i s neznámými slovy v textu.
Kdo je to Prcek Chlupino? Hrdina knížky, kterou při jednom setkání můžete přečíst všichni. V lekci zaměřené na předvídání a shrnutí příběhu najdete nejen popis aktivit, ale i návodné modelové otázky, které vedoucí klubu může dětem klást.
Víte, jak spolu souvisí list, kámen a človíček? To se dozvíte, když si vyzkoušíte lekci vytvořenou v jednom ze slánských klubů na podkladě knížky O človíčkovi. Lekce je zaměřena na nácvik poslechu a shrnutí příběhu.
Děti si vyzkoušejí předvídat, pracovat s neznámými slovy a porovnat své představy o čertech s tím, jak čerta představuje autor Pavel Čech. Co je ale hlavní: děti si čtení zajímavě a téměř napínavě ilustrované knížky jistě užijí.
Lekce „Papoušek“ se kromě obvyklých dovedností, jež v klubech často a rádi rozvíjíme, jako je předvídání a práce s neznámými slovy, věnuje i vyjádření vlastního stanoviska k čtenému a propojování s vlastním životem.
Lekce z pera Petry Řehounkové – se vejde do 45 minutové hodiny, je zaměřena na předvídání z obrázků a z vodítek předchozího textu. Určena pro mladší školní, případně předškolní děti.
Lekce naší odborné konzultantky Květy Krüger, v níž se porovnávají dvě podání téže pohádky.
I mladší děti můžeme učite vyhledávat informace v textu - lekce naší odborné konzultantky Niny Rutové, v niž se děti zabývají Delfínem.
Lekce, které naláká čtenáře k přečtení knihy. Děti si v ní nejen užívají neobvyklý příběh, ale také přemýšlejí o lidech, kteří žijí jako bezdomovci, dotknou se i například tématu šikana. V lekci jsou využity metody dramatické výchovy.
Kouzelná baterka Kouzelná baterka patří k oblíbeným klubovým knihám, jak díky napínavému textu, tak inspirativním ilustracím. Lekce Alžběty Ingrové je zaměřena na velmi podstatnou čtenářskou dovednost - kladení otázek. Petalik
Pracovní list k lekci Divoké zvíře - autorkou pracovního listu je Alžběta Ingrová, ilustrace vytvořila Darja Čančíková. Předvídejte spolu s dětmi, jak bude příběh pokračovat. Na závěr si vytvořte vlastní příběh.
Tajemné vyprávění malého děvčatka, které se dostane do zvláštní země, na Island. Nevíme, co je sen, co je skutečnost. Díky pracovnímu listu Darji Čančíkové si projdeme s dětmi první kapitolu knihy a dáme na výběr těm, kteří rádi tvoří, i těm, které spíš zajímají informace. Lekce je založena na obrázkovém předvídání.
Darja nakreslila i mapu, která může být třídním průvodcem četbou - vyvěste si ji ve třídě a společně na ni vlepujte nové informace o Islandu.
Audio lekce - Dobrodružství Toma Sawyerasoubor na stažení
Jedním ze způsobů, jak zprostředkovat dětem náročnější četbu, je tzv. "mluvené slovo". Lekce obsahuje podrobný popis a průvodce ve formě pracovního listu.
Další audiolekce, tentokrát zaměřená na atmosféru příběhu. A navíc i trochu strašidelná.
V lekci, která vychází ze stejnojmenné knihy Milady Rezkové a Lukáše Urbánka, se necháme nadchnout k samostatné četbě pomocí řízeného společného čtení.
Autorka lekce Radka Vojáčková připravila k lekci Hurá na kajak několik pracovních listů - viz příloha a popis lekce v předchozím odkazu.
Hurá na Kajak - pracovní listy od autorů knihysoubor na stažení
Knihu Hurá na kajak doporučujeme velmi rádi, protože je vhodná pro děti, které mají špatnou techniku čtení, a přitom to už nejsou prvňáčci či druháčci. Hlavní hrdinkou knížky je totiž dospívající dívka, která se s kamarády vydá na vodu. Čekají jí tam nečekaná dobrodružství – mimo jiné se setká se zábavným upírkem. Kniha vychází z fotografií Ladislava Sitenského, autoři je doplnili o napínavý a zábavný příběh. Lekci na téma knihy Hurá na kajak zpracovala Radka Vojáčková. Autoři knihy nám k ní doplnili několik pracovních listů, které se zabývají osudy pohádkových postav, jež jsou v knize jen lehce zmíněné. Prostřednictvím pracovních listů se děti učí pracovat s obrázkem, nalézt v něm informace, které mu ale následně pomohou k tvorbě vlastního textu. S informacemi tedy může dítě pracovat volně, jen jako s inspirací. V neposlední řadě pomáhají pracovní listy pochopit, že každý příběh má nějakou strukturu. Pracovní listy si můžete vytisknout za našem projektovém webu. Jsou celkem 4 a v každém z nich se děti mohou zabývat životními osudy jedné z postav, v nabídce jsou upíří děvčata i chlapci Pokud se Vám něco podaří, neváhejte nám pracovní listy poslat, třeba se nám podaří vytvořit ještě před ukončením projektu výstavu.
Cílem lekce je vzbudit u dětí zájem o knihu - pracují pouze s úryvky, aby se nedozvěděly, jak kniha končí. Pomocí řízeného čtení a čtení s předvídáním se dotkou takových témat, jako je stáří a úcta k němu.
Lekce Niny Rutové, v nichž se žáci učí najít rozdíly mezi beletrií a naučnou literaturou, vyhledávají a třídí informace z odborného textu.
Lekce Hanky Hegerové, v níž děti budou porovnávat informace z knihy a z jejího filmového zpracování. Díky lekci se děti lépe připraví na četbu věcné literatury.
Nový domek pro myšku je obrázková kniha Petra Horáčka, která díky výrazným obrázkům zaujme děti, jež ještě neumějí číst. Lekce pracuje s metodou řízeného čtení a na krátkém textu děti učí základní čtenářské strategie.
Lekce, které pracuje s bajkou. Je relativně krátká a děti v ní využívají prvky dramatické výchovy.
V knize Ivony Březinové mohou děti alespoň trochu nahlédnout do života dětí, které mají nějaké fyzické znevýhodnění. Lekce slouží jako průvodce ucelenou částí knihy a může sloužit jako upoutávka k četbě.