O co jde?
Chceme posílit příležitosti ve vzdělání u dětí z MŠ a I. stupně, které mají specifické vzdělávací potřeby, protože pocházejí z nepodnětného či sociálně slabého prostředí nebo mají nějakou specifickou poruchu učení, přenést v zahraničí úspěšné čtenářské kluby do ČR, tedy i obnovit naši českou tradici, opilotovat čtenářský program zaměřený na děti – nečtenáře, a na závěr požádat MŠMT ČR o jeho akreditaci, vytvořit pracovní skupinu, v níž jsou učitelé, knihovníci, teoretici dětského čtenářství, speciální pedagogové – společně. Vyzkoušet si koučovací a mentoringové postupy v pedagogické praxi, publikovat příklady dobré praxe a na konci projektu je za účasti odborné veřejnosti představit i v knižní podobě, získat pro projekt lidi, kteří dětem na základních školách mohou četbu přiblížit – spisovatele, zapálené čtenáře, herce, známé osobnosti…
Jak chceme dosáhnout, aby děti do klubu chodily?
Naším společným cílem je podpořit děti v klubech při budování vlastních pevných čtenářských návyků. Chceme jim čas nad knihou představit jako dobrodružství, zábavu, nenásilné poučení. Řada z dětí, které do klubů chodí, se čtení bojí, protože v něm v běžné třídě příliš nevynikají. V bezpečném prostředí klubu, kde nikdo neznámkuje jejich výkon, dostávají kluci a holky možnost si knížky prohlížet nebo je polehoučku číst, poslouchat manažery klubů, jak jim předčítají – čtení je jim představeno jako prostředek k širokému spektru zábavných činností.
Čím déle dítě do klubu chodí, tím větší pozitivní efekt na jeho výkon docházka má. Proto se snažíme děti motivovat, aby v klubu vydržely pokud možno po celou dobu projektu. Děti mají svou účast v klubu vnímat jako cosi výjimečného, prestižního. Při náboru dostaly osobní pozvánky. V souvislosti se zahájením klubové práce každé dítě dostává klubovou průkazku, kde si může napsat, jak se mu klubové setkání líbilo, nebo nakreslit jednoduchý symbol vyjadřující náladu z klubového setkání. Budou průběžně jako formu uznání dostávat oddílové odznaky, přibližné jednou za pololetí si dítě odnese domů knížku jako dárek, obdrží různé certifikáty nebo vysvědčení malých čtenářů. Od září 2012 děti podarujeme i plátěnou klubovou taškou, v níž mohou nosit vypůjčené nebo vlastní knížky.
Jak to v praxi vypadá?
Přímá práce s dětmi probíhá po dobu školního roku. Skupina se v prostorách klubu, v knihovně nebo na jiném vhodném místě (na školním pozemku, na hřišti apod.) sejde vždy na hodinu a půl. Tento čas je samozřejmě dle potřeb dětí rozdělen na kratší tématické úseky proložené různými hrami či drobnými pohybovými aktivitami.
Jednu klubovou skupinu tvoří přibližně 10 dětí, v některé škole je zájem větší, počet 10 však považujeme za relativně dobře zvládnutelné optimum. Děti pracují pod vedením dvou manažerů klubů – jedním je kmenová pedagožka školy, v několika málo případech družinářka, druhým bývá knihovnice.
Program v klubech není nastaven dle jednotného mustru, je zcela na zájmu a zkušenostech manažerů klubů, jak práci postaví a strukturují. Manažery klubů vedeme k postupnému zařazení „dílny čten“í, děti jsou motivovány, aby si domů půjčovaly knihu (princip „odcházím domů s knihou“) a aby si navzájem knihy doporučovaly, resp. učily se knihy doporučovat.
Díky finanční podpoře jsou kluby vybaveny celou řadou současných dětských titulů (především z oblasti beletrie), k dispozici je 14 různých audioknih a CD přehrávač i digitální diktafon. Vzhledem k tomu, že nedílnou součástí práce v klubu bývají drobné výtvarné činnosti, děti mají k dispozici i jednoduché kancelářské a výtvarné potřeby. Podíváte-li se do sekce Co se děje v klubech, dozvíte se více o konkrétním pojetí klubové práce.