1. Předčtenáři
Žádné nebo malé čtenářské dovednosti, dítě nemá dosud plně zvládnutou techniku čtení, takové knihy doporučujeme dětem, které ještě neumějí číst a doma si knihy budou prohlížet samostatně či dětem, kteří už trochu číst umějí, ale delší text samostatně nezvládnout.
Knihy se vyznačují tím, že mají:
–velká písmena
–jednoduché věty, pouze jedna či několik málo na stránku
–málo textu
–hodně a výrazné ilustrace, které kopírují, případně rozvíjejí děj
–jednoduchá dějová linka
Např. P. Horáček: Husa Líza
2. Začínající čtenáři
Technika čtení ještě není plně zvládnutá, ale dítě je schopno přečíst krátký souvislý text s jednoduchým příběhem. Knihy doporučujeme dětem, které již samostatně čtou, ale delšímu textu by ještě nerozuměly – obvykle ale už nějakou knihu přečetly. Tyto knihy můžeme v klubu doporučovat i dětem, které nemají zvládnutou techniku čtení, ale kde je šance, že jim někdo bude doma číst.
Knihy se vyznačují tím, že mají:
–velká písmena
–relativně malé množství textu (ale nejedná se již o knihy, kde by byla jedna věta textu na stránku)
–ilustrace na stejné stránce jako text, ke kterému se vážou
–ilustrace kopírují děj
–jednoduchý děj s více postavami
–děj popisuje známé jevy
3. Skupina 2
Děti mají dobře zvládnutou techniku čtení, zatím pro samostatné čtení vyhledávají tematicky méně náročné knihy s nekomplikovaným dějem.
Knihy se vyznačují tím, že mají:
–běžné písmo, ale větší rozestupy mezi řádky.
–děj popisuje méně známé nebo neznámé jevy,
–méně obrázků
–náročnější text vyžadující určitou míru abstrakce
–jednodušší komiksy
Např. I. Březinová: Lentilka pro dědu Edu
4. Samostatní čtenáři
Děti mají plně zvládnutou techniku čtení a takové čtenářské dovednosti, že mohou samostatně bez pomoci přečíst delší text, čtou pravidelně, protože tyto knihy vyžadují návaznost pamatování si předchozího textu a pochopení souvislostí. Část knih zařazená v této skupině je určena samostatným čtenářům mladšího věku, část samostatným čtenářům staršího věku.
Knihy se vyznačují tím, že mají:
–běžné písmo, normální rozestupy mezi řádky
–ilustrace jen doplňují text
–víceúrovňový příběh – více dějových linií, více postav.
–náročnější témata
Např. W. David: Babička drsňačka, S. C. Lewis: Letopisy Narnie
Dětská naučná literatura
Knihy mají:
–hodně obrázků
–málo textu, převážně informace
–vhodné pro děti s určitou zálibou (auta, letadla, zvířata)
–složitější text většinou dětem nevadí
–pro děti věkově starší bez čtenářských zkušeností
–vhodné pro věcné čtení
Např. Děsivá věda – lidské tělo