Kolín
- Nákup knih v Kolíně 08. 09. 2014
- Otevřený klub – Zbraslavice – škola v přírodě 3. A 08. 09. 2014
- Předvánoční otevřený klub 24. 02. 2014
- Jak si čteme v Kolíně… 10. 10. 2013
- Navázání na besedu v knihovně v běžné klubové práci 23. 01. 2013
- Povídání o životě a díle Josefa Lady 23. 01. 2013
- Kolínský klub – relaxuje 23. 01. 2013
- Učíme se čtenářským dovednostem 04. 01. 2013
- Dítě odchází domů s knihou 08. 12. 2012
- Zápisy z četby a podvojný deník 08. 12. 2012
- Dílna čtení v Kolíně 08. 12. 2012
- Natálčin andulák 08. 12. 2012
- V kolínském klubu děti psaly dopis literární postavě 08. 12. 2012
- Jihoafričané v klubu 12. 06. 2012
V kolínských klubech se děti cíleně učí čtenářským dovednostem. Navazují tím na svou běžnou výuku (většina vedoucích klubů absolvovala kurz čtenářské gramotnosti, který organizovala Pedagogický fakulta Univerzity Karlovy). Např. i ve školních hodinách čtení se děti učí klást otázky k textu, v témž pokračují i v klubu.
Při čtení příběhu O rychlé želvě položila vstupní otázku jedna z vedoucích klubu, ale na závěr se ozývají i děti s tím, co je zajímá, jaké otázky je ještě napadají. A nemusejí to být jen otázky k textu, naopak je žádoucí, aby se děti samy zabývaly souvislostmi a kladly takové dotazy, které jim pomohou propojit to, o čem čtou, s tím, co prožívají. Vedoucí klubu v tom dětem pomáhají a ukazují jim, jak o textu přemýšlejí oni. Po přečteném textu Iva děti povzbudí vlastní otázkou, ony samy se přidávají: „mě ještě napadá….“ I Ivana, vedoucí klubu, se dětí ptá, zda ve svém okolí znají někoho, kdo nezkazí žádnou legraci, a navazuje tak na čtený příběh.
Další z užitečných dovedností, které děti procvičují, je např. nalezení důkazu v textu pro nějaký názor nebo tvrzení. Kromě čtení s předvídáním zařazují např. jednoduchou aktivitu typu: „podtrhni v textu místo, které potvrdí Tvůj názor… podtrhni místo, z nějž se v textu dozvídáme, že se příběh odehrál ve škole…“. Rychlé a velmi účinné.
O tom, co dalšího dělají v kolínských klubech, si přečteme příště. A nemusíte se bát, že se jedná o přísnou školní výuku, děti si v klubu i hrají a samotné čtení nejrůzněji zaměřené je moc baví.
Pozorovala a zaznamenala Irena Poláková, projektová metodička