• zepr
  • Pirátská nauka
  • Rainer Crummenerl
    • kniha z edice První čtení s poučením
    • velká písmena, krátké příběhy, 5 povídek je proloženo informacemi, které doplňují fakta z příběhů, uvádějí širší historický kontext, ale i zajímavosti, v naučné části je písmo menší
    • v příbězích hrají hlavní roli děti, děje se odehrávají v různých obdobích, od středověku po současnost, hlavní postavy – děti i z pirátských kruhů hodnotí situaci i z morálního hlediska, příběhy jsou ale dobrodružné, ne mravoučné
    • přidané informace přes svoji stručnost mají široký záběr, jsou rozděleny do 5 tématických celků – Historie pirátství, Piráti v Severním a Baltském moři, Útok na loď, Slavní piráti a Pirátské poklady
    • téma díky popularizaci zaujme chlapce i dívky, od zvládnutí techniky čtení až po cca 12 let (to především díky naučné části)
    • Aktivity pro čtenářský klub – vyhledávání informací v naučné části, pro pochopení příběhu, předvídání příběhů na základě znalostí o pirátech, tématické kluby spojené s hrami na piráty
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Zemrza
  • Mrazivé příběhy před spaním
  • Ingrid Uebeová
  • Knížka z edice První čtení pro zábavu nakladatelství Thovt, má podtitul Pro ty, co se rádi bojí. Obsahuje šest krátkých příběhů (v rozsahu cca sedmi stran) s duchařskou tématikou. Písmo je velké, vhodné i pro začínající čtenáře, ilustrace jsou  barevné a tvoří zhruba třetinu knížky. Náměty příběhů mají potenciál být velmi strašidelné, ale v podání autorky vyznívají víceméně jako pohádky. Kromě snad povídky Víla z mušle, ve které hrozí dívce smrt.

    Kniha je v klubu vhodná k tématickým schůzkám, např. Halloween, nejlépe jako podklad k dramatizaci. Také jako motivace a vzor k vlastnímu tvůrčímu psaní tématických příběhů.

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Zekuba
  • Kuba nechce číst
  • Petra Braunová
  • Knížka z edice První čtení nakladatelství Albatros, je příběhem prvňáka Kuby, který, ač je šikovný, má ve škole značné potíže. Nemá to jednoduché doma – maminka je baletka a často není doma – a ve škole nedokáže udržet pozornost a navíc ho to tam opravdu nebaví. Naštěstí má Kuba hodnou paní učitelku, která mu chce pomoct, a tak i Kuba nakonec chodí do školy rád. Knížka je cíleně psaná pro děti první třídy, mám ale zkušenost, že ji s oblibou četly i děvčata ze třetího ročníku. Bohužel nenabízí dětem řešení, jak přemoci nechuť číst a averzi ke škole vůbec. Kuba se z problémů dostává díky nápadu paní učitelky (obávám se, že v praxi může být dost kontraproduktivní) a také vlastní vytrvalou pílí (neznám takové dítě).

    Jsou to ale témata, která se mohou probrat v klubu, střídání četby s diskuzí na základě porovnání obsahu s vlastní zkušeností. Kniha se může dále např.zdramatizovat a poupravit její obsah  na základě proběhlé diskuze.

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Zedet
  • Jak se stát detektivem
  • Insa Bauerová
  • Knížka z edice První čtení s poučením nakladatelství Thovt. Obsahuje pět velmi krátkých příběhů s detektivní zápletkou a pět informativních dvojstran, které přinášejí fakta na téma – úloha detektiva, způsob jeho práce, slavní detektivové a návod jak si založit detektivní klub. Beletristická část je velmi čtivě a zábavně napsaná, je tištěna velkým písmem vhodným pro začínající čtenáře, obsahově může zaujmout i starší děti (cca 10 let). Naučná část je také čtivá, obsahově i stylisticky nenáročná, psána písmem menším – začínající čtenář by mohl mít problémy. Příběhy mají dívčí i chlapecké hrdiny a čtenáře by si měly najít též v obou skupinách.

    V klubu může knížka posloužit k mnoha aktivitám. Obzvláště naučná část může být podkladem k různým hrám na detektivy, oddíl slavní detektivové může být motivací k další individuální četbě – např. kniha Emil a detektivové, která je zde zmíněna. Beletristická část může posloužit  např. ke čtenářské „hře na detektivy“ – na základě indicií uvedených v textu sepsat vlastní rozuzlení a porovnat s autorem. Je též vhodná k dramatizaci.

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Otazníky detektiva Štiky
  • Jiří Kalousek, Jiří Lapáček
  • Sebrané kreslené příběhy, které vycházely v časopise Ohníček. Vždy jednostránkový případ detektiva psaný formou komiksu s krátkým textem pod každým obrázkem. Na konci příběhu je položena otázka, která je zodpověditelná na základě pozorné četby a sledování ilustrací. Řešení případu je vždy na stejné straně velmi drobným písmem.Text pod obrázky je sice velmi krátký, ale kvůli malé velikosti písma může být pro začínající čtenáře obtížný.

    Zaujme chlapce i dívky, kteří rádi luští, začínajícím čtenářům je ale nutné zvětšit písmo.

    V klubu by mohla knížka posloužit pro četbu ve dvojicích, kdy zdatnější čtenář přečte text a pátrat  pak mohou i nečtenáři. Může být využita pro kopírování jednotlivých příběhů a vyvěšení jich k řešení vrámci nějaké dlouhodobé aktivity (např. soutěžní) – jeden případ týdně, popř. i denně, příběhů je přes sto.

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Viktorka
  • Viktorka a vesmírná dobrodružství
  • Klára Smolíková
  •  

    Komiksové příběhy modrovlasé školačky Viktorky, která se svými přáteli pilotem Žabžou a navigátorem Flájem putuje nekonečným vesmírem, plní domácí úkoly a přitom zažívá nejrůznější dobrodružství.

    Knížka obsahuje krátké komiksové příběhy. Je vhodná k samostatnému čtení začínajících i pokročilých čtenářů. V čtenářském klubu ji je možné využít pro práci s komiksem – doplňování textu do bublin, výrazů pocitů do prázdných obličejů, dokreslování obrázků dle pokračování děje či k dramatizaci.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • Bořivoj a blecha
  • Bořivoj a blecha Fló
  • Ivan Binar
  • Jednoduchý příběh o přátelství blechy Fló a malého chlapce jménem Bořivoj. Blecha je nespokojená s poklidným životem na hostiteli ježkovi, a tak se přes psa a fenku dostane na Bořivoje. Chodí s ním do školy a dokonce dostane i vysvědčení. O prázdninách ji napadne, že se společně procestují svět. A tak místo za Bořivojovým tatínkem, který ho má s maminkou ve střídavé péči, zamíří za město – do světa. Když k otci Bořivoj nedorazí, oba rodiče ho postrádají a je po něm vyhlášeno pátrání. Bořivoj je nakonec nalezen (spící v malé loďce za městem) a blecha Fló zatouží po klidu a bezpečí a vrací se k ježkovi. Příběh končí šťastně, celá rodina se společně vrací domů už navždy.

     Kniha je určena pro začínající čtenáře, má velká písmenka a text je prokládán mnoha barevnými ilustracemi. Je vhodná i pro klubovou práci. Je zde zmíněn problém neúplné rodiny a popsán princip střídavé péče. Šťastný konec, kdy se rodiče k sobě vrací, by ale dle mého názoru v dětech z rozvrácených manželství mohl vyvolávat mylná očekávání, že i v jejich případě to tak dopadne.

    „ Fló se v psím kožiše zavrtěla. Už delší dobu na nikoho nepřeskočila a zrovna teď by mohla: na Bořovoje. Bylo to lákavé. Ucítila, že s ním by mohla být větší zábava a vzrušeníčko než s navoněnou Betynkou. A kromě toho ucítila krev… Co si budem povídat, blechy jsou krvelační tvorové, krev mají raději než chleba s máslem a ani hranolky s kečupem jim nic neříkají.“

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Pan lišák
  • Pan Lišák má knihy rád
  • Franziska Biermannová
  • Vtipný příběh o panu Lišákovi, který má knihy tak rád, že když je dočte, posolí si je, opepří a sní. Aby měl peníze na další obživu, je nucen prodat nábytek. Přihlásí do knihovny, posléze je však přistižen a vykázán. Nezbude mu nic jiného než provést loupež v knihkupectví. Je však odhalen a zatčen. Ve vězení má dokonce zákaz čtení, z čehož je nešťastný a hladový. Situaci vyřeší tím, že sám napíše tisícistránkový rukopis, který se hodlá sníst. Žalářník Šulc však jeho román stihne nakopírovat a posléze vydat a z pana Lišáka se stává slavný spisovatel.

    Knížka je vhodná pro samostatné čtení začínajících čtenářů (krátký text a velká písmena) i pro klubovou práci. Děti jistě ocení autorčin humor a její veselé ilustrace. 

    „Odteď chodíval do knihovny každý den. Nenápadně si své oblíbené pochoutky prohlížel a na zkoušku olízl, očichal nebo ožužlal tu či onu stránku. Když našel něco, co mu bylo po chuti, uložil si to do liščí tašky a odvlekl domů. Tak to šlo nějaký čas. Po určité době si však čtenáři začali stále častěji stěžovat na okousané stránky. I knihovnice si všimla, že některé svazky stojí v regálech dočista mokré a ošklivě páchnou zvěřinou. Jiné knihy chyběly nadobro. To bylo opravdu velmi pozoruhodné. Rozhodla se přijít věci na kloub.“

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • O modrém světele
  • O modrém světle
  • Daniela Krolupperová
  •  

    Pohádkový příběh chlapce Otíka, který má potíže se čtením. Knížka o modrém světle, zakoupená v malém knihkupectví, ho však vtáhne do děje. Nejdříve mu čte sestra a babička, ale posléze se do čtení dá i sám.  Je totiž zvědavý, jak to dopadne s mládencem Jaromírem, kterému zlý černokněžník ukradl zrak.

     

    Knížka je vhodná pro začínající čtenáře (edice První čtení, to nic není), protože má velká písmena a je řazena do krátkých kapitol. Určitě najde uplatnění i v klubu při čtení s předvídání. Zajímavé na ní je, že jedná se o příběh v příběhu. Knížku doprovází ji pěkné barevné ilustrace Michaely Bergmannové.

     

    „Otík strašně nerad četl. Nebavilo ho to. Mnohem lepší bylo, když mu četla maminka. Nebo babička. Ale Otík byl už dávno školák a čtení pro něj měla být zábava. Jenže nebyla. Otíka otravovalo, že se příběhy schovávají za písmeny. S těmi totiž nebyl kamarád.“

     

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Princ a princ
  • Princ a Princ
  • Pohádkový příběh o princi, který si má mezi princeznami vybrat nevěstu, aby se mohl stát králem a vládnout své zemi. Žádná ze spanilých princezen se mu ale nelíbí. Teprve, když království navštíví princezna Sedmikráska se svým bratrem Krasomilem, se princovo srdce rozbuší. Princ se zamiluje do prince Krasomila. Na zámku se brzy koná svatba, z obou princů se stanou králové a všichni žijí šťastně až do smrti.

    Knížka představuje lásku mezi lidmi stejného pohlaví jako zcela běžnou a normální věc, na niž není třeba zahlížet s podezřením. Je určena dětem předškolního věku či začínajícím čtenářům (krátký text, velké písmo), ale určitě ji lze využít i pro práci v čtenářském klubu s většími dětmi při vysvětlování tématu homosexuality. Doslov napsal psycholog PhDr. Václav Mertin, který zdůrazňuje odborný názor, že se dětmi je třeba mluvit o všem. „Není nic horšího, než když je dítě z nevědomosti událostí zaskočeno a někdy i traumatizováno na celý život.“ Kniha mimo jiné obsahuje i zajímavé ilustrace – barevné koláže.

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Zombikovy narozky
  • Zombíkovy narozky
  • Albert Pez
  • Jednoduchý, lehce strašidelný příběh o zombíkovi Beníkovi, který slaví své třetí narozeniny. Přátelé mu uspořádají oslavu, na kterou pozvou tři umělce, kteří předvedou neuvěřitelné kousky. Bohužel přitom Beníkovi pejsek Kůstka ukradne nožičku, což ale není důvodem ke smutku, neb si ji Beník nahradí vývrtkou.

    Knížka je určená pro začínající čtenáře, kteří mají rádi napínavé příběhy. Kratičké texty doplňují strašidelné ilustrace. Knížka je vhodná pro samostatné čtení i klubovou práci. Obzvláště v období Halloweenu či dušiček je možné ji použít k lekci čtení s předvídáním, dramatizaci či k výtvarné dílně (příprava strašidelné oslavy-výzdoba).

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • 183011_100
  • Hubert a přátelé – Dobrodružství u lesního jezera
  • Gaby Scholz
    • Rozmazlený tučňák Prokop je unesen ze ZOO orlem, který jej později upustí do lesního jezera. Prokop objeví na mýtině opuštěnou maringotku a potká králíka Hanuše a medvěda Huberta, utečence z cirkusu, s nimiž se spřátelí a společně maringotku zabydlí. Kniha končí konstatováním, že na tři přátele čekají velká dobrodružství – ta čtenáři najdou v dalších dílech Huberta a přátel.
    • Krátký jednoduchý příběh o přátelství je určen začínajícím čtenářům, kterým bude vyhovovat přehledný text psaný větším písmem a doprovázený množstvím barevných ilustrací.
    • V klubech by se kniha dala využít pro předčítání na pokračování a procvičování čtenářských strategií (zejména předvídání), nejlépe mladších dětí.

    A. I.

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • skrip_skrab
  • Skříp, škráb, píp a žbluňk!
  • Kitty Crowther
    • Útlá, krásně vypravená knížka belgické autorky, jež své texty určené dětem také sama ilustruje. Jemné barevné ilustrace v knize převládají a jsou vždy doplněny krátkým textem. Také příběh je něžný – malý žabáček Jeroným se bojí usínat sám. Rodiče ho vždy láskyplně uloží do postýlky, ale jakmile odejdou, synek se začne cítit sám a opuštěný, fantazie mu zjevuje různé příšery a on se hrozně bojí. Pod postýlkou se navíc ozývají divné zvuky. Žabáček utíká za rodiči, až v jejich posteli se uklidní a je mu dobře, ale vypudí tatínka, který si jde lehnout do jeho postýlky. A také slyší ty divné zvuky. Tatínek se rozhodne, že spolu s Jeronýmem půjdou ven zjistit, kdo dělá to skříp, škráb, píp a žbluňk. Když Jeroným pochopí, že jsou to jen zvuky noční přírody, přestane se bát noci a spokojeně s tatínkem usíná na leknínovém listu.
    • Knížka je vhodná pro začínající čtenáře i pro děti, které ještě číst neumějí a budou si ji prohlížet společně s dospělým. Ilustrace jsou sugestivní, dokonale vystihující Jeronýmovy pocity, jež asi někdy zažila většina dětí. Závěr přináší uklidnění a povzbuzení.
    • V klubu lze knížku přečíst v rámci jedné schůzky, můžou číst pouze děti, protože text je rozdělen do krátkých úseků vždy doplňujících ilustraci, písmo je větší.
    • Vhodné aktivity: předvídání z názvu a z obrázku na obálce, porovnávání příbytku žab a lidí, hledání souvislostí na úrovni „já a text“ (čeho se bojím, co mi pomáhá překonat strach, strach z neznámého…).

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • kral_sjezdovky
  • Král sjezdovky
  • Nicolas de Crécy
    • Jde o knihu pro začínající čtenáře, zvládnou-li přečíst kolem dvaceti vět na stránce. „Prodírání se“ textem zpestřují velké barevné ilustrace, jež dokumentují tok děje tak přesně, že je lze i pro méně zkušené čtenáře použít jako vodítko pro vyprávění děje.
    • Zvolená slova nejsou (snad s výjimkou „pyré restovaného na armaňaku“) nijak neobvyklá, i mladší děti se v textu jistě dobře zorientují.
    • Děti se mohou pozastavit už nad tím, zda je hlavní hrdina, pan Kvik, kačer nebo kuře…, zásadní vliv na vývoj děje tato skutečnost nemá, ale přemýšlení o obrázku děti naladí pro čtení.
    • Knížka je vhodná pro předčítání i tiché čtení, text je proložen občasnými vtípky, které korunuje pan Kvik na lyžích J.
    • Děj se rozvine v nečekané dobrodružství, mladší děti mohou pocítit i nemalé napětí, když Kvik putuje v podzemí – syna jsem v této pasáži knížky musela neustále ubezpečovat, že vše dobře dopadne. Knížka obsahuje i klasické literární poučení.
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • co_by_se_stalo_kdyby
  • Co by se stalo, kdyby…
  • Daisy Mrázková
    • Tato kniha až tak nevybízí ke klasickému tichému čtení či předčítání, ale spíše k přemýšlení a rozvíjení nabízených obvyklých i zcela fantastických situací (vlastní letadlo, nalezené hodinky, procházka po dně moře, po Praze chodí obr, jsem malý jako mravenec, příjezd dědečka, prázdniny v Africe, musím sám přespat v lese, vlastní slon…).
    • Co téma, to dvoustrana s barevným celostránkovým obrázkem, vpravo na stránce černobíle vyvedené různé možnosti rozvíjení příběhu.
    • Při práci s touto knížkou se děti samy stanou jejími autory, paní Mrázková žádný konkrétní příběh nenabízí (což mi osobně při čtení se synem vlastně velmi chybělo), jen tak čtenáři nadhazuje možné zápletky.
    • Jako aktivita založená na práci s touto knihou se samozřejmě vlastní (ústní, ale ještě lépe písemná) tvorba nabízí, hravě ji zvládnou starší klubové děti a mladší se mohou úkolu zhostit třeba ve dvojici.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • vlastni_mesto_lego
  • Postavte si vlastní město ze stavebnice LEGO
  • Joachim Klang, Oliver Albrecht
    • Tato knížka není žádný literární skvost, kdo však rád staví z LEGA, neodolá.
    • Členům klubu může na pro děti blízkém tématu šikovně představit formu psaní návodů či manuálů.
    • Knížka je založena na celkových i detailních fotografiích části města a dopravních prostředků, nákresech toho, jak jednotlivé díly klást k sobě, obsahuje tabulky s výčtem dílů, jejich výrobními kódy a potřebnou barvou. Graficky je znázorněn postup, jak stavět.
    • Nejde o knížku, která se v pravém slova smyslu čte, ale některé děti z ní jistě načerpají nadšení, které do ní autoři – fanoušci LEGA – vložili.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • noemova_archa
  • Noemova archa
  • Tereza Říčanová
    • Biblický příběh se odehrává na stránkách velké knížky, kterou snad nejlépe charakterizuje přídavné jméno „barevná“ – je spíše vícestránkovou malbou než textem, i těch několik málo slov, co se nacházejí na stránce, je nedílnou součástí impozantního obrazu.
    • Myslím, že v případě dětských čtenářů, s nimiž v klubech pracujeme, je nezbytná přítomnost zkušeného průvodce, který dovysvětlí kontext.
    • Nepůjde nejspíš o knížku, po níž začínající čtenář hned sáhne (byť textu je malinko), společná četba, kdy kniha hraje roli vodítka či inspirace, bude možná vhodnějším způsobem práce s ní.
    • Ilustrace – obrazy jsou velmi výrazné a mohou sloužit jako skvělý zdroj podnětů k předvídání celého příběhu. Nebo lze téma biblické potopy světa srovnat s jiným literárním zpracováním (nabízí se např. Ivan Olbracht nebo Eduard Petiška).
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • zik_a_chata
  • Zik a Cháta
  • Petr Šmalec a Markéta Šimková
    • „Malá, téměř katastrofická pohádka“ aneb jak převléci pohádku „O slepičce a kohoutkovi“ do moderního hávu.
    • Ukažte dětem hned první fotografii a nechte je předvídat, kdo je Zik a kdo Cháta a co se jim stane…
    • Celou knížku jsme se čtyřletým synem přečetli během jednoho „čtení“ – černé malé obrysové obrázky vlevo dole nám sloužily jako vodítko pro vzpomínání, co která bytost měla za vlastnosti a jakou hrála v příběhu roli.
    • Ještě větší legraci jsme si užili, když jsme zkoušeli vymyslet, z jakých komponent, tedy původních skutečných předmětů, se bytosti z příběhu skládají.
    • Jak už bylo naznačeno, text v knížce není dlouhý ani pro zcela začínajícího čtenáře – ten knížku sice bude asi muset otevřít vícekrát, ale dobrý pocit z přečtené knížky se dostaví rychle.
    • Překážkou mohou být snad jen relativně komplikovaná jména jednotlivých bytostí.
    • Pojetí knížky svým provedením vzdáleně připomíná Svěrákovu „Kuky se vrací“ – možná stojí zato obě díla využít společně.
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • dite_je_dite
  • Dítě je dítě
  • Brigitte Weningerová
    • Krásné, místy zdánlivě plastické ilustrace nás zavedou do světa zvířat, která chápou nutnost pomoci dvěma opuštěným žabím mláďatům, současně se ale bojí, že péči o ně nezvládnou.
    • Až zkušená myší máma předvede, že každý může přispět, protože byť nejde o mládě jeho druhu, má díky svým dovednostem co nabídnout. Kniha tak výborně dokumentuje význam týmové spolupráce.
    • Zajímavé a nečekané náměty mohou vzejít z dětského předvídání podle názvu knížky.
    • Je určena začínajícím čtenářům, kteří zvládnou text psaný velkým písmem současným jazykem v rozsahu pěti až sedmi vět na dvoustraně. Je vhodná k předčítání během jednoho klubového setkání (případně k vytvoření lekce) nebo i vlastní tiché čtení dětí.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • o_smutnem_tygrovi
  • O smutném tygrovi
  • Alois Mikulka
    • Tuto téměř padesát let starou knížku mohli v dětství číst rodiče nebo prarodiče dnešních dětí. Zkuste nechat pokročilejší čtenáře či „psavé děti“ zaznamenat, jak příběh pohádkové proměny tygra v ZOO působil na rodiče a jejich děti.
    • Kniha zaujme výraznými celostránkovými ilustracemi provedenými pastelkami – zdají se být tvořeny dětskou rukou. Proč by si tedy klubové děti nemohly zkusit zpracovat některou ze situací popsaných v knížce po svém?
    • V této téměř literární klasice nečekejme žádný zásadní akční zvrat. Knížka je určena spíše začínajícím čtenářům, kteří zvládnou jen menší dávky písmenek. Musejí však určitě být vnímaví nebo mít dobrého průvodce, jenž jim pomůže objevit podstatu příběhu. Kniha je vhodná pro vytvoření klubové lekce.
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • chlupata_prisera
  • Chlupatá příšera
  • Cynthia Rider
    • Pes Alík je tentokrát hrdinou trochu strašidelné knížky pro zcela začínající čtenáře ze série „Učíme se číst“, úroveň „Čtu plynule a s jistotou“.
    • Jak je v této sérii nakladatelství Grada obvyklé, knížka nabízí aktivity před čtením i po čtení. Během čtení mohou děti hledat v barevných ilustracích obrázek malé zelené příšerky, což je má k četbě více motivovat.
    • Na každé dvoustraně je několik málo vět psaných velkým písmem, které rozvíjejí jednoduchý příběh kluka Vítka – ten nechce jít spát, protože se sám ve svém pokoji bojí. Čtenáři začátečníci se jistě rádi dozvědí, kdo že ho vystrašil v jeho pokoji.
    • Knížka je kratičká a lze s ní pracovat během jednoho klubového setkání nebo ji nabídnout mladším dětem k vlastnímu čtení. V takovém případě je jistě potěší, že zvládnou přečíst „celou“ knihu.
    • Nechte děti vyprávět, kdy se samy doma bály nebo kdy si někdy vymýšlely, což se pak obrátilo proti nim.
    • Nabízí se propojit v lekci práci s touto knížkou a knížkou s neobvyklým názvem „Skříp, škráb, píp a žbluňk“ – obě řeší podobné téma.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • kamil_neumi_letat
  • Kamil neumí létat
  • Jennifer Berneová
    • Pohádka o špačkovi knihomolovi, jak zní podtitul této vesele ilustrované knížky, představí začínajícím čtenářům téma ptačí migrace a hurikánu. Velké barevné obrázky vysloveně lákají ke čtení.
    • Na příběhu lze krásně ilustrovat význam čtení coby prostředku k získávání informací, které se později mohou hodit.
    • Před polovinou příběhu přichází nečekaný zvrat – pro zkušenější čtenáře může být zajímavé předvídat, kam se příběh rozvine, nebo předpovídat děj podle klíčových slov.
    • Knížka je vhodná pro samostatné čtení i skupinové předčítání, představuje význam přátelství, může posloužit jako odrazový můstek pro debatu o lidských vlastnostech.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • pamp_a_sinka
  • Pampe a Šinka
  • Alžběta Skálová
    • „Narodili se oba ve stejný den, ale každý na jiné straně světa“.
    • Bohatě ilustrovaný příběh dvou zvláštních tvorů, Pampeho a Šinky.
    • Kniha obsahuje velmi málo textu – cca dva řádky na straně, doprovázena je ilustracemi, které v sobě nesou nevyřčený obsah příběhu a zvídavé čtenáře či předčtenáře možná zaujmou samy o sobě.
    • V klubové práci je možné pracovat právě s ilustracemi v knize, klást dotazy na další možné pokračování příběhu, případně použít jednotlivé, velmi krátké kapitoly k nácviku kladení otázek či k hledání hlavních myšlenek textu. Právě k hledání sdělení v textu je možné využít fakt, že jednotlivé kapitoly je možné přečíst za krátkou dobu – vedoucí klubu si předem může určit, čím se chce zabývat – přátelstvím mezi postavami či např. hledáním, co dobrého lze vytěžit z každé těžké situace atd…
    • Kniha je vhodná k předčítání pro děti předškolního či mladšího školního věku – začínající čtenáři ji mohou číst i samostatně, případně si prohlížet ilustrace.
    • Kniha zaujme pravděpodobně hlavně dívky. Dějově akčnější je postava Šinky.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • dracek_od_jezera_titicaca
  • Dráček od jezera Titicaca
  • Hernán Garrido-Lecca
    • Dráček John –John žije uprostřed andského pohoří. I na to, že je drak, je trochu zvláštní a stále vzbuzuje zájem neznámých návštěvníků. John-John žije poklidným nedračím životem se svými přáteli, vše se ale změní po příchodu dračice Mariny. John-John odejde do Amazonie, kam se ho jeho přátelé nakonec vydají hledat, protože o něj dostanou nesmírný strach.
    • Příběh čtenáře přivede do neznámého prostředí tajemných zvířecích příběhů a magie – je určen pro děti od přibližně pěti let.
    • Na pokračování ho lze číst v klubu a například propojit s různými úkoly. Součástí knihy je několik samostatných příběhů, které alegorickým způsobem ukazují na některé špatné lidské vlastnosti – na příkladu příběhu ze života zvířat či tajemného příběhu z amazonského pralesa můžeme dětem ukázat např. příčiny chvástavosti. Samostatné příběhy je možné použít ke klubové čtenářské lekci.
    • Na závěr knihy je uvedeno několik otázek, které by pozorný čtenář měl umět zodpovědět.
    • Kniha je psaná relativně velkým písmem, doprovázena ilustracemi, nicméně vzhledem k množství slov a složitosti obsahu je k samotnému čtení určena spíše pro zdatnější začínající čtenáře, k předčítání jí je možné využít i pro děti, které samostatně číst neumějí.
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři, 3. Rozečítající se čtenáři
  • alik_ma_hlad
  • Alík má hlad
  • Roderick Hunt
    • Téměř kapesní knížka nakladatelství Grada ze série „Učíme se číst“ potěší čtenáře začátečníky – na stránce je vždy jen pár slov a zvládnou ji tedy přečíst celou i v rámci jednoho klubového setkání.
    • Pokud se rozhodnete pracovat s ní v klubech společně, jako inspirace vám poslouží na obálce umístěné drobné tipy na aktivity před čtením i po čtení.
    • Na ilustracích jsou současně rozmístěna vybraná písmena, při jejichž hledání mohou děti trénovat pozornost.
    • Příběh v sobě nese prvky jedné klasické pohádky – děti mohou přemýšlet, v čem jsou oba příběhy podobné, v čem se liší.
    • Celostránkové výrazné a návodné ilustrace mohou sloužit jako dobrá opora pro čtení s předvídáním.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • kdo_ten_zachod_blokuje
  • Kdo to je, kdo to je, kdo ten záchod blokuje
  • Jeanne Willisová
    • Už název knížky tvořené převážně celostránkovými výraznými obrázky děti přiláká ke čtení, vybízí k tomu, nechat děti hádat, kdo ten záchod blokuje. Reakce našich malých posluchačů byly prošpikované smíchem a výrazy očekávání.
    • Možná samy děti mají nějakou veselou „toaletní“ historku, o kterou se mohou podělit s ostatními.
    • Některé veršíky na mě sice působily až příliš lacině, čtyřletý syn se však při předčítání chechtal až k slzám a vyloženě dychtil dozvědět se, co se na veřejném WC v parku vlastně stalo.
    • Oprostěme se tedy od prostředí školy a zjistěme, kdo ten záchod blokuje – třeba v pátrání pomohou i rodiče…
    • Knížka je určena začínajícím čtenářům, písmena jsou velká, na stránce je vždy jen pár řádek textu.
    • Ve snaze prohloubit interaktivitu knížky vydavatel přiložil obrázek tučňáka a vybízí čtenáře, aby jej dolepil. Správné místo pozná, jak jinak, než díky čtení příběhu.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • krtci_sestry_kopec_mechu
  • Krtčí sestry a pilné včelky, Krtčí sestry a kopec mechu
  • Roslyn Schwartz
    • Tenké knížky téměř kapesního rozměru, které nás zaujmou svým grafickým zpracováním.
    • Jsou určeny pro nečtenáře či zcela začínající čtenáře – co stránka, to barevný obrázek křídou nebo možná pastelem, doprovázený jednou až dvěma jednoduchými větami.
    • Pro začínající čtenáře bude motivující možnost zvládnout přečíst celou knížku.
    • Děti mohou zkusit předvídat podle obrázků a tvořit tak vlastní příběh nebo krtčí hrdiny zasadit do úplně jiného prostředí a celý příběh i nakreslit.
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • krtci_sestry_pilne_vcelky
  • Krtčí sestry a pilné včelky, Krtčí sestry a kopec mechu
  • Roslyn Schwartz
    • Tenké knížky téměř kapesního rozměru, které nás zaujmou svým grafickým zpracováním.
    • Jsou určeny pro nečtenáře či zcela začínající čtenáře – co stránka, to barevný obrázek křídou nebo možná pastelem, doprovázený jednou až dvěma jednoduchými větami.
    • Pro začínající čtenáře bude motivující možnost zvládnout přečíst celou knížku.
    • Děti mohou zkusit předvídat podle obrázků a tvořit tak vlastní příběh nebo krtčí hrdinky zasadit do úplně jiného prostředí a celý příběh i nakreslit.
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • novy_domek_pro_mysku
  • Nový domek pro myšku
  • Petr Horáček
    • Myška, která najde jablko, hledá nový domeček, do kterého by se vešla i s nalezeným jablkem.
    • Knížka pro začínající čtenáře s textem o několika krátkých větách na každé dvoustraně.
    • Děti zaujmou výrazné výtvarně zajímavé ilustrace, které pokrývají vždy celou dvoustranu.
    • Příběh je svým námětem vhodný pro mladší děti, hodí se pro přečtení během jednoho klubového setkání nebo i pro domácí čtení.
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • jakub_jachym_zachranci
  • Jakub a Jáchym zachránci
  • Jorgen Clevin
    • Volné pokračování téměř už legendární knížky pro děti, opět doplněná o drobné úkoly, které zpestřují četbu a pomáhají čtenáři či posluchači „komunikovat“ s Jakubem a Jáchymem.
    • Ústředním tématem je tentokrát práce záchranářské stanice – každá dvoustrana knížky se věnuje jednomu případu/akci Jakuba a Jáchyma..
    • Knížka je určitě vhodná pro děti – začínající čtenáře, je psaná velkými písmeny, proložena mnoha obrázky. Dětského zájemce o napínavou akci možná neuspokojí, ale prvňáci nebo druháci si špetku dobrodružství určitě najdou.
    • Vzhledem k proložení otázkami je knížka vhodná pro předčítání, obrázky těsně se vážící k textu umožňují předvídání z obrázku, děti mohou vymýšlet, jak Jakub a Jáchym vyřeší konkrétní případ či mohou psát své vlastní příběhy zachránců.
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • zviratka
  • Zvířátka
  • Eva Horáková
    • Kniha z řady „První čtení, to nic není“ určená pro děti učící se genetickou metodou čtení, je psána velkými tiskacími písmeny, samozřejmostí jsou výrazné, přehledné, barevné obrázky.
    • První 4 kapitoly tvoří jednoslabičná slova, v dalších kapitolách slabiky přibývají. Vzhledem k uvedeným nárokům na techniku čtení nejsou příběhy až tak čtivé či zajímavé, umožňují však dětem přečíst „celou knížku“, co je jistě motivující.
    • Knížku nepovažuji za příliš vhodnou k hlasitému předčítání, může však být pro děti inspirující k vlastnímu napsání podobně řešených příběhů.
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • pohadky_pod_polstar
  • Pohádky pod polštář
  • Zuzana Pospíšilová
    • Knížka nakladatelství Portál určená začínajícím čtenářům. Je tvořena příběhy rozdělené podle prostředí, kde se vyskytují či kdo v nich vystupuje (les, auta, školka, strašidla, neposlušné pohádky).
    • Nehemží se to v nich nadpřirozenými bytostmi, budou však možná dětem bližší, vycházejí totiž z jim blízkého prostředí.
    • Příběhy obvykle nepřesáhnou tři, čtyři stránky, doprovázejí je barevné celostránkové i menší fantazii povzbuzující ilustrace, písmo je výrazné, ne však tiskací. Trošku zkušenější čtenáři příběhy hravě zvládnou i při samostatném čtení.
    • Pohádky jsou vhodné k hlasitému předčítání i vlastnímu tichému čtení, humor nechybí, řada témat je dětem blízká (rýma, pomoc kamarádovi, kukání kukaček, šišlání a návštěva u logopedky, nimrání se v jídle).
    • Vzhledem k námětu některých pohádek se nabízí využití i audiopohádek „Pro neposlušné děti“, namluvených Aňou Geislerovou.
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • oskar_a_mesicni_kocky
  • Oskar a měsíční kočky
  • Lynda Gene Rymondová
  • „Oskar ale zlobit chtěl.“

    • pocit, který jistě důvěrně znají jak děti, tak jejich rodiče. Oskar ale není chlapec, nýbrž kocourek, a svou touhou po dobrodružství (i tak by totiž svou neposlušnost nejspíš nazval on sám) vylekal svého kluka
    • Oskar tolik chtěl zažít něco neobvyklého, že překonal strach a skočil… až na Měsíc, kde se vše chvíli zdá krásné a radostné. Ale opravdu jen chvíli. Brzy nastane okamžik, kdy se kocourek musí rozhodnout, zda se vrátí k svému klukovi, nebo zůstane na Měsíci…
    • knížka obsahuje relativně málo textu psaného velkými písmeny a je hojně ilustrována. Přečíst ji zvládnou začínající čtenáři, kteří si už osvojili techniku čtení. S dopomocí knihu přečtou i děti – nečtenáři (např. děti se SPU)
    • v klubové práci je možné příběh použít pro nácvik kladení otázek. Děti se mohou ztotožnit jak s chlapcem hledajícím svého kocourka, tak se zlobivým kocourkem. Příběh může též pomoci načít debatu o poslušnosti, přátelství a bezpečí láskyplného prostředí
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • husa_liza
  • Husa Líza
  • Petr Horáček
    • útlá knížka nakladatelství Portál představí dětem celostránkové barevné ilustrace Petra Horáčka, který u nás není příliš známý, přitom jeho knížky mají mnoho co nabídnout.
    • husa Líza chce vystoupit z davu a stát se nějakým jiným zvířetem. Na každé stránce přemýšlí, jakým zvířetem by se mohla stát a jaké možnosti by se jí díky tomu otevřely.
    • text je psán výraznými velkými písmeny, některá slova jsou odlišně graficky provedena.
    • knihu zvládnou i zcela začínající čtenáři při samostatném čtení. Skvělá je pro prohlížení nečtenáři nebo „čtenáři obrázků“.
    • při společném předčítání mohou děti podle obrázků předvídat, co bude husa Líza dělat, když se daným zvířetem stane.
    • během prvního čtení knížky jsem sama docela netrpělivě čekala, jak se děj vyvine. Dokonce jsem pár zvířat přeskočila, protože mě zajímalo rozuzlení. Konec tedy neprozradím, třeba budou děti také napjaté. Po přečtení si ale uvědomí, že někdy není špatné zůstat tím, kým jsem.
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • jak_se_zabak_ozenil
  • Jak se žabák oženil se sloní slečnou
  • Patrick K. Addai
    • chcete se spolu se svými dětmi dozvědět, kde se na světě vzali hroši? Odpověď najdete v tomto netradičním zvířecím africkém příběhu
    • velká knížka pro malé čtenáře, v níž nás ghanský autor zavede do prostředí africké buše
    • španělský výtvarník tuto africkou pohádku doprovodil celobarevnými lákavými ilustracemi, kdy je vždy na jedné stránce kratší text, na druhé stránce ilustrace. Text je psán velkými písmeny, věty jsou nenáročné a poradí si s nimi i zcela začínající čtenář.
    • kniha je v případě společného čtení pravděpodobně zvládnutelná během jednoho klubového setkání. Pro samostatné čtení začátečníků po ní možná dítě sáhne spíše nadvakrát, neboť text není úplně krátký
    • nese v sobě prvky napětí, děj velmi nečekaně vyústí, předčítání bavilo i čtyřletého syna
    • děti mohou velmi dobře předvídat děj podle výrazných obrázků.

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • o_stromu_ktery_daval
  • O stromu, který dával
  • Shel Silverstein
    • příběh o jabloni a chlapci, o nekonečné lásce jabloně k chlapci, který se postupně mění v muže a starce a jabloň mu dává vše, co může. Z jabloně nakonec zbude jen pařez, který ale opět chlapci-starci poslouží – ten na něj může usednout a odpočívat
    • edice první čtení, na každé stránce je černobílý obrázek a na mnoha stánkách třeba jen jedna věta
    • velmi silný, svým způsobem smutný příběh, který nutí k zamyšlení
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • tulak_zrzek
  • Tulák Zrzek
  • Holly Webb
    • napínavý příběh holčičky Rózy a divokého zrzavého koťátka, které se posléze stane jejím kamarádem
    • vhodné pro začínající čtenáře, velká písmena, množství obrázků (černobílých), kniha je členěna na 8 kapitol 


  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • o_kocce_mnauce
  • O kočce Mňauce, pejsce Bibině a maminčině lyžařské botě
  • Viola Fischerová
    • poslední kniha, kterou pro děti Viola Fischerová stačila napsat, vyprávějící o tom jak se kočka Mňauka seznamuje se sněhem
    • množství obrázků, málo textu
    • vhodné  k předčítání i samostatnému čtení začínajících čtenářů

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • cekani_na_vanoce
  • Čekání na Vánoce
  • Andrea Popprová
    • knížka plná obrázků, obrázkového čtení, hádanek, receptů, návodů na výrobu ozdob, vystřihovánek atd., která děti provede předvánočním adventním časem. Průvodkyní knížkou je holčička Lucka, která vypráví, jak se ona i se svojí rodinou chystá na Vánoce
    • zároveň se v knize děti něco dozví o sv. Martinovi, sv. Lucii, Mikuláši a čertech a samozřejmě o vánočních zvycích
    • jednotlivé úkoly, hádanky atd. je možné nakopírovat a luštit společně s dětmi
    • knížka je velmi barevná a pro děti jistě atraktivní i třeba jen k prohlížení

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • o_krtkovi_ktery
  • O krtkovi, který chtěl vědět, kdo se mu vykakal na hlavu
  • Werner Holzwarth
    • věřte, že tato doslova kapesní knížka děti předškolního věku nadchne. Věnuje se přeci jen poněkud pikantnímu tématu, o němž děti nejsou zvyklé čítávat tak často. Text na každé stránce je psán velkými výraznými písmeny, je doplněn o velmi názorné ilustrace. Vývoj příběhu je možné šikovně propojit s vycházkou do lesa nebo na dvorek, kde pobíhají slepice, koza, při troše štěstí kůň nebo kráva…
    • příběh bez nejmenších problémů přečtete během jednoho klubového setkání. Dá se velmi pěkně rozvíjet, nechat děti předvídat, vtáhnout do příběhu člověka…
    • české děti znají Millerova Krtka. Tato miniknížka jim představí krtka s hovínkem na hlavě, který je asi méně poetický, přinejmenším však alespoň stejně tak poučný.
    • nebojte se tématu, děti s ním zažijí spoustu legrace
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • svet_hracek_a_her
  • Svět hraček a her
  • Eva Horáková
    • Knížka nakladatelství Portál ze série „První čtení, to nic není“.
    • Je rozdělena na oddíly, které obsahují krátké příběhy na jednoslabičná, dvouslabičná, trojslabičná a vybraná čtyřslabičná slova, autorka je maminkou dítěte, které ve škole absolvovalo výuku genetické metody čtení, rozhodla se psát krátké texty, aby si takové děti měly co přečíst.
    • Čtivost knížky pro hlasité předčítání je samozřejmě velmi ovlivněna výběrem krátkých slov, nelze tvrdit, že by texty byly nějak převratně zábavné, to je však vyváženo skutečností, že si i úplní začátečníci sami přečtou příběh nebo postupně i celou knížku. Kniha je jistě vhodná pro tiché samostatné čtení začátečníků.
    • Knížka má mnoho přehledných barevných obrázků, jeden příběh zabírá přibližně 4 s., text je psán velkými tiskacími písmeny-
    • Byť jde o velmi jednoduché texty, snaží se vždy vyústit v nějakou myšlenku či pointu, s níž lze návazně pracovat – zajímavý je příběh „Ta pravá a ta levá“, který zdůrazňuje význam obou rukou pro život člověka.
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • katrin_a_lotka
  • Katrin a Lotka
  • Ann Mari Falková
    • kniha vhodná pro čtenáře 1. a 2. tříd s ohledem na věk hlavních postav, na obalu knihy uvedeno „třetí čtení“, což i podle velikosti písma a délky kapitol připadá na starší čtenáře (cca od 8 let)
    • v knize jsou dva příběhy:  Jak si Katrin a Lotka vyměnily maminky a Katrin a Lotka slaví Vánoce. Více příběhy děleny nejsou.
    • Hlavními postavami jsou Katrin a Lotka (chodí do 1. třídy), Olle (Katrinin bratr, chodí do 2. třídy). V prvním příběhu se dívky prohodí a spí v pokojíčku té druhé.  Rodiče na tuto hru přistoupí a všichni včetně dětí přijdou na to, že to, co mají, je to nejlepší. Velikonoce jsou v příběhu v pozadí. Druhý příběh se odehrává v den Vánoc. Obě děvčata jsou u Katrininy babičky a dědečka a užívají si příprav na Vánoce, koupou se v kádích, jsou v sauně, zdobí perníčky, stromeček, venku pak řádí na sněhu, hrají na schovávanou, koulují se, staví chaloupku ze sněhových koulí.
    • v knize se čtenáři dozvědí o několika vánočních i velikonočních zvycích ve Švédsku
    • kniha je doplněna ilustracemi, které pobaví
    • možné využít v době svátků nejen ke srovnání toho, jak děti prožívají dané období v knize a u nás, z aktivit – čtení s otázkami, využít jako jednu z knih pro získání informací ohledně Vánoc, možno pak využít k V-CH – D

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři, 3. Rozečítající se čtenáři
  • trampoty_cerneho_kocourka
  • Trampoty černého kocourka
  • Jára Kubištová
    • pohádkové příběhy jsou dle autorů určeny dětem od 4 let, bezesporu osloví i starší děti, text je však psán menším písmem, není tedy uzpůsoben začínajícím čtenářům
    • kniha obsahuje šest kapitol, které na sebe volně navazují, ale dá se s nimi pracovat jednotlivě, neboť návaznost je vždy jen na začátku kapitoly
    • hlavní postavou je kocourek, kterého trápí barva jeho srsti. Je černý, myslí si, že je ošklivý, proto by chtěl mít jinou barvu kožíšku. Bydlí v chalupě pod Pohádkovým kopcem u Anny a Josefa. Z chalupy má blízko do pohádek, takže se zanedlouho octne v Malířské, Strašidelné, Mokré, Prolhané, Kouzelnické, Bílé pohádce. V každé pohádce řeší svůj problém s barvou kožíšku. V každé pohádce zažije něco nového, až v Bílé pohádce dojde k poznání, že černá barva kožíšku není až tak špatná.
    • putování kocourka jednotlivými pohádkami je nápadité, plné humoru, umožňuje popustit uzdu fantazii. Obrázků sice není v knize mnoho, ale ty, které tam jsou, pobaví a vystihují stěžejní část pohádky
    • využití – sestavování vlastního příběhu ze zadaných slov a poté srovnat s textem autora, možné i domýšlení textu
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • jak_se_vojta
  • Jak se Vojta ztratil
  • Petra Braunová
    • kniha vyšla v řadě první čtení, vhodná je pro začínající čtenáře, žáky 1. a 2. ročníku, v textu jsou některá slova barevně odlišena, přímá řeč strýce Martina je zabarvena modře, Vojtova promluva je zabarvena červeně.
    • obsahem knihy je jeden příběh, který je rozdělen do čtyř kapitol v rozsahu cca 14 stran/kapitola
    • kniha zachycuje na několika stranách, jak se Vojta narodil, byl MALÝ, jak vyrostl a byl VELKÝ, oslavil šesté narozeniny.  Vojta žije s rodiči na venkově, má starší sestru, obdivuje strýce Martina, který cestuje po světě. Ten se vrátil z cest a bude vystavovat fotografie. Vojta stráví u strýce ve městě několik dní.  Jednoho dne se ve městě ztratí – čtenář může sledovat, jak se Vojta snaží zorientovat v neznámém prostředí, jak se mu podaří najít svého strýce a jak se strýc zachová poté, co zjistí, že se Vojta ztratil.
    • kniha je doplněna ilustracemi, které výstižně zachycují Vojtu v různých situacích
    • využití – zamyšlení se nad tím, co by čtenáři dělali, kdyby se ztratili ve městě, po přečtení v rámci uvědomění shrnout, jak se Vojta zachoval, co udělal dobře, možné sehrát scénku

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • prihody_jezibabky
  • Příhody Ježibabky Katky
  • Hana Porebská
    • vhodné pro předškoláky či začínající čtenáře – tzv. obrázkové čtení, text je nahrazován obrázky, tj. čtenář doplňuje text dle nakresleného obrázku
    • text členěn na kapitoly, které na sebe nenavazují, jsou v rozsahu 2-3 stran, písmo větší
    • každá kapitola je uzavřena otázkou, kterou klade Ježibabka Katka, některé otázky se vztahují přímo k přečtenému textu, jiné jsou zacílené na všeobecné znalosti čtenáře
    • hlavní postavou, která provází čtenáře celou knihou, je Ježibabka Katka, která bydlí na okraji lesa a kamarádí se zvířátky žijícími v lese. Příběhy jsou jednoduché, ale vždy přináší čtenáři nějaký poznatek -  např. o tom, co které zvíře žere, jak se hasí oheň a kdo ho hasí, jak se peče dort, …v příbězích používá Ježibabka Katka např. mobilní telefon, počítač, jezdí na kolečkových bruslích, chodí ke kadeřnici, tím jsou možná příběhy pro děti atraktivnější
    • využití  -  s nečtenáři možnost vytvořit podobný příběh o Ježibabce Katce, která by se také na konci ptala tj. rozvoj dovednosti klást otázky

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • o_cem_si_kocky
  • O čem si kočky povídají
  • Brigitte Kollochová
    • vhodné pro čtenáře 1. a 2. ročníku – větší písmo, krátké věty
    • jednotlivé kapitoly na sebe nenavazují, jsou napsány jednoduchým, výstižným jazykem, několika větami … cca 30 – 40 vět/kapitola
    • tématem jsou kočky a jejich život ve spojení s lidmi – v každé kapitole je zachycen život kočky (kočka je vždy jiná, nachází se v odlišném prostředí). Prostřednictvím textu se čtenář dozví i ledacos o kočkách – že potřebují lásku, domov, péči, jak to vypadá, když čekají koťátka,… Vedle koček jsou hlavními hrdiny děti, které řeší různé situace – co s nalezenou kočkou, jak učinit babičku šťastnou, zatoulání kočky
    • texty jsou doplněny vtipnými a textu odpovídajícími ilustracemi
    • využití –  jak pro práci skupinovou, tak pro samostatné čtení vzhledem ke krátkosti textů. Jelikož je v každé kapitole psáno o jiné kočce, jiné situaci, bylo by možné využít na závěr práce s texty například Vennových diagramů pro srovnání koček, koček a lidí, …

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • laddugandy
  • Laddugandy
  • Darja Čančíková
    • knížka naší dvorní projektové ilustrátorky – příležitost pro perfektní propojení s motivačními drobnostmi, které děti v projektu dostávají (taška, placka, pozvánka)
    • několik neplnobarevných komiksových příběhů
    • velmi málo textu, ale psáno různým druhem písma
    • kniha má výraznou výtvarnou podobu
    • navzdory malému množství textu je vhodná spíše k společné práci s textem než k samostatnému čtení
    • kniha obsahuje smyšlené postavy i předměty spolu s předměty skutečnými a skutečnými reáliemi
    • vhodné použít při zaměření na charakteristiku postavy či vymýšlení vlastních příběhů podle obrázků (kniha obsahuje i zajímavý recept na palačinky či návod na šití kalhot, takže si na své možná přijdou i maminky-předčítatačky, pro děti to může být použito při hledání oblíbených receptů v knihách)

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • lukasuv_draci_kamarad
  • Lukášův dračí kamarád
  • Patricia Schröderová
    • vhodné pro čtenáře od 1. ročníku – písmo uzpůsobeno pro střídání čtenářů – rodič, učitel a dítě – pasáže určené pro dítě mají zvětšené písmo, existuje i verze pro genetickou metodu
    • příběh rozdělen na 10 kapitol, které na sebe navazují, jsou přibližně stejně dlouhé cca 7- 10 stran
    • hlavní postavy – dráček Fůňa a Lukáš (8letý chlapec) se poznají a mají mnohé společné – cítí se sami, jsou jiní než ostatní, nemají kamarády, čelí posměchům. Společně dokážou tyto strasti překonat, vzájemně jsou si oporou a nakonec i jejich okolí k nim změní svůj postoj.
    • příběh je napsán jednoduchým jazykem. Čtenář je velmi rychle vtažen do děje a s napětím očekává, co se bude dít dál. Ilustrace jsou vtipné a vystihují právě přečtený text.
    • využití – možné vybrat jednu kapitolu, nechat děti předvídat, co předcházelo, co by mohlo být dále, jaké k tomu mají důkazy, proč si to myslí (využití např. metody rybí kosti).
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • kvak_a_zblunk
  • Kvak a Žbluňk se bojí rádi
  • Arnold Lobel
    • kniha určena pro první čtení, vhodné pro žáky 1. a 2. třídy, psáno větším písmem
    • kniha se sestává z 5 jednotlivých příběhů dvou žabáků, příběhy jsou v rozsahu 10 stran
    • hlavní postavy: zelený žabák Kvak a hnědý ropušák Žbluňk, bydlí každý ve svém domečku, navštěvují se, celé dny jsou spolu, jsou nerozluční kamarádi. V této knize se čtenáři:
    1. dozvědí, jak Kvak zvládl neodložit mnoho činností na další den a jak byl poté rád, že vše udělal týž den
    2. poznají, jaké to je, když Kvak a Žbluňk jdou pouštět draka, a on ne a ne vzlétnout
    3. prožijí s nimi strach, když si za temné noci vypráví příběhy, při kterých mrazí v zádech
    4. poznají, jaké to je, když dostanete dárek, který není zcela OK, a jak toto lze vyřešit
    5. dozví se také, proč chce být někdo sám
    • ilustrace velmi výstižně doplňují text
    • využití: tvoření myšlenkové mapy na téma kamarádství, skládání životabásně na téma kamarádství nebo přímo vztáhnout ke Kvakovi a Žbluňkovi, ústně vytvoření kostky
    • příběhy těchto žabáků jsou velmi podnětné a lze vybrat mnoho aktivit, jak se zážitky žabáků naložit
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Líný kocour
  • Líný kocour Josef
  • Franziska Biermannová
  • Humorný příběh o kocouru Josefovi, který má ze všeho nejradši lenošení na svém gauči. Jednoho dne je však Josefova pohoda narušena – Josef chytne blechu od psa Rudiho. Rozhodne se, že se blechy zbaví tím, že ji rafinovaným způsobem předá někomu jinému. První obětí pro předání blechy je morče. Představí se mu jako světoznámý kadeřník, který za účelem reklamy učeše zdarma každého, kdo projeví zájem. Pokus o zbavení se blechy česáním se však nezdaří. Postupně se Josef snaží předat blechu krávě (při odhánění much), psovi (při fotbalu), holčičce (při mazlení). Nakonec blecha přeskočí na kočku, se kterou Josef na střeše „zpívá“ na měsíc. Šťastný Josef se vrátí na svůj oblíbený gauč. Ale všechno je jinak – gauč už není tak měkký, lenošení už není tak příjemné. Kocour Josef se nudí! Proto Josef vyráží do světa za dobrodružstvím…ale to už je úplně jiný příběh…

    Knížka je vhodná pro předškoláky i malé čtenáře (má celkem velká písmenka). Ideální je pro čtení s předvídáním (např. hledání vhodné oběti pro předání blechy).

    Vtipný text děti velice pobaví. Ilustrace vytvořila sama autorka, jsou legrační a dětem se moc líbí. Knížka obsahuje plakát s názvem Kocour Josef doporučuje Gymnastika pro lenochy, na kterém jsou nakresleny a popsány cviky: kočičí hřbet, kočičí hygiena, chytání much, vystrkování drápků, atd. Hra na líné kocurky (předvádění cviků dětmi) je výborná aktivita před četbou. Dále knížka obsahuje ilustraci kocourova denního režimu (péče o tělo, jídlo, šlofíček po jídle, atd.), kterou lze využít k porovnání s denním režimem dětí.

    Eva Fundová

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • Milý Ježíšek
  • Mikuláš, Ježíšek, pan Vrána a my
  • Miloš Kratochvíl
  • Úsměvná knížka, která v předvánočním čase pohladí po duši děti i dospělé.Vtipně vypráví o všedních i nevšedních zážitcích kluka Dušana a jeho malé sestry Barborky. V knížce se dozvíme, proč se Dušan bál, že si ho Mikuláš splete se spolužákem Pivoňkou…jak strejda Jára skočil čertovi na záda, aby dětem dokázal, že hodné lidi čert neunese…jak soused Vrána natřel čuníka na zlato, aby všichni viděli na Štědrý den zlaté prasátko…a tak dále.

    Kniha má krátké kapitoly, dá se tak číst na pokračování a tak se čtení nezaleknou i pomalejší čtenáři. Je doprovázena veselými ilustracemi Markéty Vydrové, které se dětem velice líbí. Ideální čtení pro předvánoční čas plné humoru z edice Laskavé čtení (velice výstižné).

    Eva Fundová

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • chrochtík
  • Chrochtík a Kvikalka na cestě za blýskavým prasátkem
  • Ester Stará
  • Knížka hned upoutá výraznou obálkou, není ji možné přehlédnout. Je ilustrována krásnými obrázky doplňujícími pohádkový příběh dvou prasátek. Chrochtík a Kvikala jsou nerozluční kamarádi, jeden pro druhého by dýchali. Z textu je cítit, že jejich vztah je víc než kamarádství.

    Námět knihy není složitý, odehrává se ve světě zvířátek. Prasátka se vydávají do světa hledat tzv. „blýskavé prasátko“. Opouští přátele, cestou prožívají nejedno dobrodružství. Setkávají se s vlkem, prožijí den a noc ve městě a vůbec se jim to nelíbí. Chrochtík nasadí vlastní život, aby je oba ochránil. Nakonec se rozhodnou vrátit, dostávají se zpět k domovu a zde konečně najdou „blýskavé prasátko“.

    Myslím si, že námět má dětem ukázat, že přátelství a láska jsou nenahraditelné city, jeden bez druhého by se hrdinové ve „světě“ ztratili, i když tento svět je vtěsnán do malého prostoru. Les, město a krajina, která je obklopuje. Vztah k rodnému místu, kam se prasátka nakonec ráda vracejí. Ne všechno blýskavé je nutné.

    Knihu doporučuji pro předškoláky a začínající čtenáře.

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • petr_a_petra
  • Petr a Petra
  • Astrid Lingrenová
    • edice první čtení
    • krátké jednoduché vyprávění o dvou skřítcích, kteří začnou chodit do školy s běžnými dětmi – příběh má okouzlující poetiku, ale ne výraznou pointu, tu mohou starší čtenáři postrádat
    • při společném čtení je možné otevřít téma jinakosti a přístupu k ní
    • pěkné barevné obrázky převažují nad textem
    • větší písmo, jednoduché věty, 37 stran
    • vhodné pro začínající čtenáře
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • sisa_kysela
  • Sísa Kyselá
  • Martina Drijverová
    • edice první čtení
    • velká písmena, velké barevné obrázky (ilustrace Adolfa Borna)
    • cca každé dva odstavce odděleny čárou, žádné členění na kapitoly
    • příběh dvou školáků, kluka a holky, kteří spolu chodí do školy a bydlí v jednom domě
    • vtipné
    • vhodné pro samostatné čtení začínajících čtenářů
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • muminek
  • Muminek a noční dobrodružství
  • Tove Janssonová
    • málo textu, výrazné obrázky, jednoduchý jazyk, krátký příběh – vhodné už pro velmi malé děti, resp. děti s SVP
    • dobrý napínavý námět pro předvídání děje
    • námět plavby a objevování pokladu
    • možnost využít pro rozhovor o vztazích mezi přáteli i o charakteru jednotlivých postav z knihy
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • zadne_vymluvy
  • Už žádné výmluvy
  • Wayne W. Dyer
    • málo textu, krásné výrazné obrázky
    • krátký příběh o chlapci, který si splní sen stát se mořským biologem, přestože okolí ho ne zcela podporuje
    • autor na příběhu demonstruje sílu vlastního přesvědčení
    • příběh tříletého syna bavil, ale pochopení podstaty je jistě pro starší děti (odhaduji od 4. tř. výš)
    • pro děti se sociálním vyloučením možná problém některých neznámých výrazů, což ale současně může být vhodnou příležitostí k nácviku strategie toho, jak zacházet s neznámými slovy
    • při předčítání se dá celá kniha pojmout v rámci jednoho klubového setkání
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • medvidek_lup
  • Medvídek Lup
  • Jan a Klára Smolíkovi
    • dětský komiks o pěti lesních zvířátkách
    • 1 příhoda vždy na 2 stránky
    • některé zápletky jsou velmi prosté, ale tříletému synovi se velmi líbily
    • vždy po pár příhodách následuje dvoustrana kvízů, které jsou pro samostatné splnění pro prvňáky možná trošku těžší
  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • Cestování po světě
  • Cestování po světě
  • Ivanka Melounová
  •  Mezi klubovými knihami hledám hlavně ty, které jsou vhodné pro předškoláky a které bych mohla dále využít při práci s dětmi.  

    Tato kniha obsahuje krátké příběhy dětí, které si sestaví bednolet a cestují po světě i v čase. Celkem dobře jsou vybrány a popsány nejzajímavější oblasti naší země a to jak s ohledem na přítomnost, tak na minulost. Popis není složitý a myslím si, že ho pochopí i předškoláci. Navíc je zde dán prostor povídání doplnit dalšími obrázky o místech, která kniha popisuje. Protože předškoláci dlouho nevydrží poslouchat, hodí se velký papír s nakreslenou zeměkoulí, pak si stačí jen vybrat oblast, kam poletíme. K tomu se hodí obrázky, které si samozřejmě mohou vymalovat, všeho typického, co je ve vybrané oblasti zajímavé. Dobře se hodí nůžky, lepidlo a nechat děti tvořit. Jak to dopadne, o to se s vámi podělím.

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • jakub_a_jachym
  • Jakub a Jáchym
  • Jorgen Klevin
    • četné ilustrace H. Zmatlíkové
    • povídání o běžném dni malého kluka a jeho kamaráda slona, představuje dětem běžné každodenní činnosti
    • málo textu, velká písmena, slova nahrazena obrázky, drobné úkoly a otázky
    • výborná knížka pro začínající čtenáře
    • tříletému synovi se líbily počtářské úlohy, které jsou v knize obsaženy
    • některé obrázky jsou ponechány jen jako obrys, aby je děti mohly dovybarvit
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Proč má zebra
  • Proč má zebra pruhy?
  • Lila Prap
  • Zábavné spojení ilustrací s vtipným a poetickým textem jistě děti potěší! Děti i dospělé zaujmou osobité ilustrace slovinské spisovatelky a výtvarnice Lily Prap, jejíž knihy vyšly v mnoha zemích, kde sbírají příznivé ohlasy veřejnosti i ocenění odborníků. Abeceda se zvířátky je jednoduchou, ale originální výukou abecedy pro nejmenší. Proč má zebra pruhy odpoví vašim dětem na otázky spojené s nejznámějšími zvířátky. Nečekejte ovšem žádné složité odborné odpovědi, protože tato kniha bude děti především bavit. Spojení ilustrací s vtipným a poetickým textem se bude jistě dětem líbit a věříme, že kouzlo těchto knih pro sebe objeví i dospělí.

    Kniha, jejímž nosným prvkem jsou ilustrace zvířat. Ilustrace jsou stylizované, ale blíží se realitě. Kniha je barevně sladěná, text a celková grafická úprava tvoří s ilustracemi výtvarný celek.

    Ke každé ilustraci je jedna otázka a následně níže odborná odpověď běžným písmem a několik nonsensů jako možných odpovědí umělecky stylizovaným písmem.

    Využití (též v úvodu vybízí autorka): ke kladení otázek a odpovědí, ke kreativitě v této oblasti, k pochopení nonsensu a k jeho vytvoření.

     Eva Fundová

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • natalcin_andulak
  • Natálčin andulák
  • Ivona Březinová
    • souvislý příběh o holčičce, která si přeje mobil, aby si měla s kým povídat, protože rodiče si s ní nepovídají, za oknem jí náhle přistane kouzelná andulka, která umí napodobit vyzvánění mobilu
    • velká písmena, která však tvoří relativně hustý text, jež zaplní spolu s malým barevným obrázkem celou stránku
    • každou 3. stránku velký barevný obrázek
    • text občas proložen otázkou umožňující rozvinutí práce s textem
    • tříletého syna bavilo
    • příběh vede čtenáře k uvědomění si významu přátelství a rodiny, povídání si s rodiči
  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • nejvetsi_poklad
  • Největší poklad
  • Arcadio Lobato
    • příběh čarodějnice, která spolu se svým havranem hledá poklad (čtenář na počátku neví, zda jde o něco konkrétního či nikoliv)
    • moc bavilo tříletého syna
    • velké celostránkové barevné obrázky
    • málo textu velkými písmeny
    • vhodné i pro čtenáře začátečníky i k samostatnému prohlížení (viz velké obrázky)
    • při předčítání zvládnutelné i při jednom klubovém setkání
    • knížka obsahuje plakát a omalovánky, které lze namnožit pro všechny děti
    • pokladem je nakonec přátelství s velrybou – námět knížky dává velký prostor pro následnou práci s tématem, otevření otázky, co je vlastně pokladem
    • kniha je velmi dobře využitelná pro čtení s předvídáním

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • O kometě Bětě
  • O kometě Bětě
  • Petr Mrázek
  • Téma knihy: Přiblížení vesmíru beletristickou formou

    Problém, který kniha řeší: Malá kometa Běta má maminku Hvězdu, létá si po nebi a navštěvuje různá souhvězdí a hvězdy, kterým pomáhá řešit jejich problémy. Děti se nenásilnou formou dozvědí o vesmíru. Kniha má velká písmena i hezké ilustrace.

    Mirka Jouzová

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři, 3. Rozečítající se čtenáři
  • Mizící hmyzíci
  • Mizící hmyzíci
  • Daniela Krolupperová
  • Téma knihy: Tajemný svět drobných živočichů.

    Problém, který kniha řeší: Království růží postihlo zlé prokletí. Zachránit ho může jen beruška. Růžové víly za pomoci skřítka a různých druhů hmyzu se snaží berušku najít a zlo zničit. To se jim na konci knihy podaří, ale děti při četbě také poznávají různé hmyzí druhy pomocí názorných ilustrací s doprovodnými otázkami. Kniha je vhodná pro děti od 9 let. Dětem v klubu se líbila.

    Mirka Jouzová 

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • 189196_big
  • Elvíra, strašidlo z kontejneru
  • Lucie Paulová
  • Téma knihy: Přátelství strašidla Elvíry a fretčího samečka Bruna

    Problém, který kniha řeší: Elvíra je pražské strašidlo, žijící v kontejneru. Získá kamaráda Bruna, který ji zachrání, když se píchne o infikovanou jehlu. Pak se ale ztratí a Elvíra ho s pomocí dalších strašidel a zvířat po Praze hledá. Musí přemáhat strach a bojovat s nepřáteli, ale pro kamaráda udělá vše. Kniha je vhodná pro děti do 9 let. Má velká písmena a názorné ilustrace. Dětem v klubu se líbila a zájem si ji přečíst projevili i slabší čtenáři.

    Mirka Jouzová

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři
  • Navštěva malé smrti
  • Návštěva malé smrti
  • Kitty Crowther
  • Výjimečná kniha pro předškolní i začínající samostatné čtenáře, která zaujme i dospělé.

     V kratičkém příběhu autorka otevírá složité téma konce lidského života. Malá smrt je sice roztomilá osůbka, ale všichni se jí bojí. Za ruku odvádí umírající do království mrtvých. Teprve Evelína, nemocná holčička, ji přivítá s úsměvem. Vypráví jí o své nemoci a bolesti, kterou už ovšem díky ní necítí. Hrají si a je jim spolu dobře. Nakonec se však musí rozloučit. Malá smrt se velmi trápí a tak se Evelína vrátí v podobě anděla. Nakonec chodí k umírajícím spolu ruku v ruce, aby už lidé neměli ze smrti strach.

     Knihu, která se týká smrti a je určena dětem, navíc i předškolním dětem, vezme leckterý dospělý do rukou s mírnými rozpaky. Co to má znamenat? Mám číst dětem o malé smrti, kterou nikdo nemá rád a každý se jí bojí, ačkoliv je jemná a mírná? Jak vůbec může být smrt jemná a mírná? Kniha otevírá téma, jímž je naše společnost prostoupena, ale kterému se vyhýbáme – smrt neočekávanou, ale i vytouženou. Drsně vypadající i milosrdnou. Paradoxně budou mít s knihou zřejmě menší problém děti, jimž je určena. Krátký příběh o malé smrti je pro ně příběh jako každý jiný – ne moc dlouhý, napínavý, pěkně ilustrovaný, kde kromě smrti vystupuje i lidská hrdinka. Nicméně i u nich kniha pravděpodobně vzbudí řadu otázek. A předčítač bude mít jedinečnou možnost na ně odpovědět. Je smrt zlá? Proč někdo po smrti touží? Kam odchází člověk po smrti? Je pak lidský život ukončen? Někdy tyto otázky bohužel vnese do dětského světa i život sám a právě v tom může být kniha velkou pomocí – alegorií i přirozeným prostorem, který otevře rozhovor o těžkém tématu. Ilustrace jsou nejen doplněním knihy, ale i příspěvkem k její interpretaci – vyjadřují emoce i doplňují text nevyřčeným dějem.

    Eva Fundová

  • Tato kniha je v kategoriích: 1. Předčtenáři, 2. Začínající čtenáři
  • Aprilova skola
  • Aprílová škola
  • Jiří Žáček
  • Jiří Žáček, Aprílová škola

    Soubor krátkých dětských říkanek a básniček, které rozesmějí a potěší vtipným jazykem. Text je doplněný výstižnými ilustracemi Adolfa Borna. Básničky jsou rytmické, veselé až rozpustilé a některé velmi krátké, na tři nebo čtyři řádky. Text je určený pro předškolní děti i starší ve věku 7– 9 let. Poprvé kniha vyšla v roce 1978 a obsahuje neznámá a složitější slova, např. fráček, fujara, kotouly apod. I s nimi je možné v klubu pracovat a použít při nich např. čtenářskou strategii „vizualizace“.

    Básničky se lehce zapamatují a recitují, proto v klubové práci je lze využít ke společné recitaci či uvolnění před další činností. Jsou vhodné pro společné čtení a následné rozvíjení textu.

    V slánském klubu je vyhledávaná dětmi, které nedokážou přečíst delší texty, ale rády se zapojují při dílně čtení.

    Kniha je vhodná pro děti, které chtějí pobavit a rozesmát sebe i své kamarády.

    Dětem, kterým se líbil humor v knize, lze doporučit Deník malého poseroutky, dále Žáčkovi Krysáky, Svěrákova Pan Buřtíka a pan Špejličku. Těm, které zaujaly krátké básničky, další Žáčkovy knihy, Kdo nevěří, ať tam běží nebo Dobrý den, dobrou noc.

    Naďa Rollová

     

     

  • Tato kniha je v kategoriích: 2. Začínající čtenáři