Tisková zpráva, otevření čtenářských klubů
10. dubna 2012
Vzhůru na palubu! Knížky volají…
Co spojuje základní školy a vybrané městské knihovny v Rokycanech, Slaném, Sázavě, Mrákově, Hlavečníku, Staňkově, Havířově, Chlumci nad Cidlinou, Orlové, Kolíně, Kouřimi a Liberci? Zájem pomoci přenést do České republiky volnočasovou aktivitu tzv. čtenářských klubů, které především v anglosaských zemích s úspěchem přispívají k rozvoji dětské čtenářské gramotnosti. Školní čtenářské kluby přivítají první mladé čtenáře po Velikonocích. Práce v nich se rozbíhá díky pražské organizaci Nová škola, o. p. s., která získala významnou finanční podporu pro svůj tříletý projekt „Brána ke vzdělávání – školní čtenářské kluby posilující rovné příležitosti dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami“ z operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost administrovaného Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy.
„Každé čtení je učení,“ zdůraznil náš přední dětský psycholog specializující se na dětské čtenářství Václav Mertin v úvodu třídenního setkání pracovnic a pracovníků čtenářských klubů. My dodáváme, že čtení musí přinášet dítěti především radost, zábavu, napětí. Tyto principy máme na paměti, když spolu se zhruba šedesáti nadšenci z řad knihovnic, vyučujících prvního stupně ZŠ a hravých odborníků připravujeme otevření čtenářských klubů při základních školách. Tato volnočasová aktivita je cílena především na děti ze čtenářsky nepodnětného prostředí ve věku od pěti do přibližně deseti let. Výzkumy opakovaně potvrdily, že intenzivní aktivizování dětí mladšího školního věku může významně napomoci překonat negativní vliv, který v tomto směru může vykazovat rodina.
„Děti musíme naučit, že kniha je jejich kamarád, že i když k nim nemají přístup doma, existují cesty, jak je získat. Řada studií potvrzuje, že dobrá úroveň čtenářské gramotnosti podmiňuje schopnost získávání informací a jejich porozumění a tedy získání vyššího vzdělání a návazně uplatnění se na trhu práce. Z výzkumů i jiných našich projektů však zároveň víme, že škola v tomto směru nemůže hrát roli spasitele a hasit požáry založené u dítěte doma“, rekapituluje manažerka projektu Eva Bělinová skutečnosti, které jí spolu s kolegyní a kamarádkou Irenou Polákovou vedly ke zpracování žádosti o finanční podporu. „Ze své praxe učitelky češtiny a lektorky programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení vím, že vyučující základních škol se snaží obohacovat hodiny o zajímavé aktivity práce s textem, knihovny nabízejí řadu dětských dílen, velmi náročným úkolem je ale tyto aktivity zapojit do výuky systematicky, ve spolupráci s celým sborem, a směřovat jimi postupně k cíli – k rozvoji dítěte jako čtenáře.“, dodává Irena Poláková.
České školní čtenářské kluby se budou scházet pravidelně jednou týdně na 90 minut a skupinka deseti dětí se bude pod vedením vyučující ze školy a knihovnice či knihovníka zasvěcovat do tajů dětských knížek. Nepůjde o školní učení ani doučování nebo množství přečtených knížek, ale především o příjemně strávený volný čas s kamarády. Pro spolupráci při přípravě programu klubů získáme dětem blízké známé osobnosti, které mohou představit, co samy v dětství četly. „Díky štědré podpoře Evropského sociálního fondu jsme mohli nakoupit množství nových dětských knížek, jež nalákají děti, aby je otevřely. Jednou za pololetí si knihu odnesou domů jako dárek. V týmu máme známou ilustrátorku Darju Čančíkovou, pomáhá s výrobou náborových plakátů, osobních pozvánek pro děti, navrhne plátěnou tašku na knížky, kterou každé dítě docházející do klubu dostane, stejně jako odznak nebo klubovou průkazku. Vše koncipujeme tak, aby kluk nebo holka, kteří do klubu chodí, cítili, že jsou součástí „výjimečného kroužku“ a šířili povědomí o klubu mezi své kamarády“, připomíná Eva Bělinová některé z prvků, které stojí za úspěchem klubů v zahraničí. Právě drobné motivační prvky a příjemné prostředí mají pomoci udržet zájem dětí o docházku do klubu. Kroužek samozřejmě bude dobrovolný, dětem jej nabídnou vyučující nebo se o něm dozví od svých kamarádů či sourozenců. Klademe proto velký důraz na to, aby na setkání přicházely rády. Tomu může napomoci i drobné občerstvení.
V České republice čtenářské kluby ve větším míře zatím neexistují, vyjma kroužků při knihovnách. Projekt si tedy klade za cíl prozkoumat neznámé cesty a položit, resp. obnovit základy staronového typu zájmového kroužku, který mohou nabízet mateřské i základní školy či centra volného času dětí a mládeže. Významnou komponentou v programu klubů bude i efektivní práce s nečtenáři, tedy dětmi, které ještě neumí číst. Pracovnicím a pracovníkům klubů se v této oblasti dostalo adekvátního vzdělání a během celého projektu jim budou specialisté poskytovat různé formy odborné podpory.
Termíny a místa prvních setkání školních čtenářských klubů:
Obec |
ZŠ, při které klub pracuje |
Termín slavnostního otevření |
Kolín |
5. ZŠ Kolín, 3 kluby |
17. dubna 2012 |
Kouřim |
ZŠ Miloše Šolleho, 1 klub |
18. dubna 2012 |
Sázava |
ZŠ a MŠ Sázava, 2 kluby |
|
Slaný |
ZŠ Slaný – Háje, 2 kluby ZŠ Rabasova, 1 klub |
10. a 12. dubna 2012 10. dubna 2012 |
Rokycany |
ZŠ Čechova, 2 kluby |
10. a 12. dubna 2012 |
Staňkov |
ZŠ Staňkov, 1 klub |
12. dubna 2012 |
Mrákov |
ZŠ Mrákov, 1 klub |
11. dubna 2012 |
Liberec |
ZŠ U Soudu, 2 kluby |
17. a 18. dubna 2012 |
Havířov |
ZŠ Pujmanové, 2 kluby |
19. dubna 2012 |
Orlová |
ZŠ Školní, 1 klub |
20. dubna 2012 |
Hlavečník |
ZŠ Hlavečník, 2 kluby |
|
Chlumec n. Cidlinou |
ZŠ Chlumec n. C., 1 klub |
11. dubna 2012 |